سيم و كابل سيمند كابل
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 446
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

 

 

سيم و كابل به عنوان بخش مهمي از سيستمهاي انتقال انرژي بر اساس ويژگي هاي مختلف از جمله نوع و جنس هادي ، استاندارد مرجع و به طبع آن ولتاژ بهره برداري ، نوع استفاده و …. تقسيم بندي مي گردندكه در اين مبحث به تعدادي از اين ويژگي ها خواهيم پرداخت .

انواع <a href=سيم و كابل" width="427" height="311" />

هادي

همانگونه كه مي دانيم هادي قسمتي از سيم و يا كابل است كه وظيفه هدايت جريان برق را بر عهده دارد . از لحاظ جنس هادي هاي مورد استفاده در سيم و كابل مي تواند از جنس مس ، آلومينيوم ، آلياژ آلومينيوم و ….. باشد و به طبع آن سيم و كابل هايي با هادي مس و … تقسيم بندي مي گردند . بايستي توجه داشت كه بر اساس الزامات مندرج دراستاندارد ملي ايران شماره ۳۰۸۴ و نيز الزامات استاندارد بين المللي   IEC   ۶۰۲۲۸ جنس هادي افشان يا انعطاف پذير گروه ۵ مي بايستي فقط از فلز مس  بوده و استفاده از فلز آلومينيوم در هادي سيم و كابل فقط براي هادي هاي مفتولي و نيمه افشان از سطح مقطع ۱۰ ميلي متر و به بالا مجاز شناخته شده است .

هادي ها بر اساس ساختار انواع مختلفي دارند كه به شرح زير مي باشند :

  • هادي تك مفتولي ( كلاس يك )
  • هادي نيمه افشان يا تابيده منظم ( كلاس دو )
  • هادي انعطاف پذير يا افشان ( كلاس پنج يا شش )

ويژگي ساختار هادي نيز در برخي مواقع مبناي تقسيم بندي سيم و كابل هاي مختلف قرار مي گيرد . بر اين اساس سيم و كابل با انواع سيم و كابل مفتولي يا سيم و كابل خشك ، سيم و كابل نيمه افشان و سيم و كابل افشان يا انعطاف پذير دسته بندي مي گردند .

سيم و كابل تك مفتولي يا سيم و كابل خشك

اين نوع از محصولات داراي هادي هاي تك مفتولي مي باشند كه فقط يك مفتول دارد. اين هادي داراي كمترين انعطاف پذيري است ولي در مقايسه با هادي انعطاف پذير ( هادي افشان ) قابليت هدايت جريان برق آن بالاتر است.

 

سيم هاي با هادي تك مفتولي براي استفاده در سيم كشي داخلي تابلوها و توزيع كننده هاي برق مناسب است . به كارگيري اين سيم ها در لوله ها و زير گچ مجاز است . همچنين كابل هاي مفتولي يا كابل هاي خشك براي مصارف صنعتي و كابل كشي داخل ساختمان مناسب است و مي توان آنها را در محيط هاي خشك ، آبدار و مرطوب و نيز مكانهاي بسته و باز و همچنين در آجركاري و بتن به كار برد .

سيم و كابل با هادي نيمه افشان يا تابيده منظم

اين نوع از محصولات داراي هادي نيمه افشان، تابيده منظم، استرند شده مي باشد . اين نوع از هادي ها شامل تعدادي مفتول است كه به طور منظم به هم تابيده مي شوند. اين هادي ها مي توانند به صورت فشرده يا غير فشرده باشند. در حالت غير فشرده تعداد مفتول هاي هر هادي مي تواند ۷، ۱۹، ۳۷، ۶۱ و …. باشد. از نظر  انعطاف پذيري ،  اين هادي بين دو نوع هادي تك مفتولي و هادي انعطاف  پذير (هادي افشان) است . قابليت جريان برق آن با توجه به مقاومت الكتريكي يكسان با هادي گروه يك مشابه است.  معمولاً در كابل هاي نصب ثابت، هادي هاي تا و خود سطح مقطع mm210 به صورت تك مفتولي يا نيمه افشان و بالاتر از آن به صورت نيمه افشان توليد مي شود.

<a href=سيم و كابل | عكس هادي نيمه افشان سيم و كابل" width="855" height="248" />

 

سيم و كابل با هادي انعطاف پذير يا افشان

اين نوع از محصولات داراي هادي انعطاف پذير ( هادي افشان ) است . تعداد مفتول هاي اين نوع هادي از گروه دو بيشتر است ولي قطر رشته هاي آن از نوع يك و دو كمتر است. لذا انعطاف پذيري اين نوع هادي بالاتر است. متاسفانه علي رغم مقاومت الكتريكي بالاي تعيين شده براي اين هادي، در ايران مصرف بسيار بالايي در ساختمان پيدا كرده است. هادي  اين دسته را به دو گروه پنچ و شش تقسيم بندي مي كنند كه هادي گروه شش انعطاف پذيري بيشتري نسبت به هادي گروه پنج دارد.

https://www.simandcable.com/simandPRdpk

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۶ مرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۵۹:۵۵ ] [ سيمند كابل ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب